laatste deel Griekenland

(Wednesday 22 July 2009) by fietsendeknarren
Na te hebben genoten van Athene moeten we toch verder, we hadden het plan opgevat om met de boot naar Thessaloniki te varen, maar dat kan niet meer,dus naar een alternatief gezocht en dat viel niet mee.
Gelukkig was de camping eigenaar heel behulpzaam en verwees ons naar een kantoor vlak bij de camping, willem op de fiets er naar toe maar er werd niet opengedaan,wat nu? ernaast was een reisburo dat willem naar een ander buro in Kifisia verwees. Willem achterop de motor met de camping eigenaar naar Kifisia, zonder helm dat is hier heel gewoon en gevaarlijk.
Bij terugkomst konden we gelijk pakken hij had kaartjes voor de boot geregeld we moesten om 8 uur vertrekken vanuit Peiraias naar het eiland Chios. Nu is dat helemaal aan de andere kant van Athene en door Athene fietsen is niet aan te raden, dus wij naar de metro en tot onze grote verbazing mochten we niet mee, toen we in Athene aankwamen en de metro naar Kifisia namen kraaiden er geen haan na.
Willem werd heel brutaal ik ga toch, zei hij want we moeten de boot halen en na een heleboel heen en weer gepraat eneen telefoontje naar weet ik wie, mochten we mee. die metro rit duurt wel een uur kun je na gaan hoe hard we hadden moeten fietsen om de boot te halen.
Om 3 uur in de nacht komen we in Chios aan. we hadden ons een beetje zorgen gemaakt want waar moet je blijven, we kunnen pas gaan fietsen als het licht is. als we van boord stappen worden we verwelkomd door een hele groep honden die met iedere auto luid blaffend mee rennen, alsof ze hen op willen vreten. Op de kade zijn tientallen terasjes de meeste zijn open, veel mensen moeten wachten op een verbinding, het is een komen en gaan van boten erg gezellig. Als het licht wordt om 6 uur stappen we op de fiets, we moeten naar de andere kant van het eiland fietsen daar vertrekt onze volgende boot. het wordt een zware tocht, alleen maar bergen, na ongeveer 30 kilometer zwoegen komen we in het dorpje Pyrgy waar we een kamer nemen het wordt een heel appartement er is niets anders. Het dorp is prachtig elk huis is een kunstwerk op zich, er wordt een grijze kalklaag op de muur aangebracht daarna een witte, en dan wordt er met een speciale vork de figuren in uitgekrast zeer fraai. De volgende dag fietsen we verder, voordat we de boot nemen bezoeken we het stadje Mesta een ommuurd stadje met een labirinth aan straatjes erg mooi dat is ook te merken aan de vele toeristen. S'middags om drie uur vertrekt de boot naar Limnos waar we sávonds om half 9 aankomen dit is een echt toeristeneiland, oergezellig, we zien een groot hotel en besluiten te vragen wat het kost slechts 40 euro niet gek. De volgende dag blijven we op het eiland en besluiten een beetje rond te fietsen, maar dat was van korte duur, we lijken wel gek, kunnen we eens lekker luieren gaan we klimmen. We hadden een beter idee en zijn allbei naar de kapper gegaan, dat was inmiddels hard nodig. En de eeuwige was moest gedaan bij de wasserette.
Op 17 juli vertrekken we naar Kavala en zijn we weer op het vaste land we vonden het erg leuk om via de eilanden te gaan en het scheelt een hoop klimmen in Europa, dat komt wel in Azie.
We rijden via Xanthi, Komotini en Alexandroupoli naar Turkije waar we gisteren zijn aangekomen.
Het stuk van Alexandroupoli naar Turkije is een heel mooi natuur gebied met een grot kolonie ooievaars
Er leven in dit gebied ook schildpadden, willem heeft nog een behoorlijke van de weg geplukt en in de kant gezet want ja een schildpad steekt nu eenmaal niet zo snel over, er liggen dan ook veel dode dieren op de weg.
Bij de grens ging het allemaal heel soepel, wel veel militairen van Griekse zijde ze hebben een hekel aan de turken en dat laten ze ook duidelijk merken.
Hoe wij Griekenland ervaren hebben is heel wisselend, we zijn hele aardige grieken tegen gekomen maar over het algemeen is het een ongeduldig volk als iets niet snel genoeg gaat wordt er gelijk met de handen gewapperd als je echter met ze praat blijken ze wel aardig te zijn. (soms niet)
Ze zijn helemaal niet geintereseerd in fietsers, zijn niet altijd even gastvrij en zijn weinig heer in het verkeer. Het land op zich is heel mooi zeker voor vakantie en het weer is prima en de stranden mooi.
Het volgende bericht komt uit Istanbul

• doe aghmed de groeten ha ha by mettina
  • Up date by Ceriel & Janine
  • even een berichtje by Leonie
  • grieken by Ivon
  • Hard werken en toch met VUT by Hans Elkhuizen

Home | Features | Sign Up | Contact | Privacy Policy | Terms & Conditions | © 2006 - 2020 TravelJournal.net