Van Tokyo naar Fuji

(Wednesday 23 June 2010) by fietsendeknarren
Na ongeveer 100 stoplichten in Tokyo aangekomen en eigenlijk merk je er niets van, dat je de stad binnenrijdt. Het is een en al stad waar je door rijdt. In vergelijking met India is het hier erg rustig, geen getoeter, geen motoren die van alle kanten komen, geen riksja's waar je voor op moet passen. Er rijden wel riksja's, maar daar lopen zeer mooie stoere mannen voor, die zich rotrennen in een heel kort broekje. (leuk voor de dames)
Tokyo is een mooie stad, maar heeft qua bezienswaardigheden niet zo veel te bieden. Toch hebben we er twee dagen doorheen geslenterd. Eerste dag naar het paleis geweest, maar niet gezien, het wordt heel goed afgeschermd. We gaan ook naar het Sony gebouw e
sony gebouw in Yokyo
n dan weet je niet wat je ziet. Het allernieuwste op het gebied van electronica is er te bewonderen. Ik heb nog even bij prachtige camera's staan genieten, camera's die in Europa nog helemaal niet te koop zijn. En naar een van de mooiste tempels in Tokyo,
Ingang tempel in Tokyo
helaas in de steigers. De sandalen die je ziet zijn traditioneel en van stro gemaakt, ze wegen 2500 kg en zijn 4,50 meter hoog. Ze zijn door vrijwilligers vervaardigd. Wandelaars willen ze graag aanraken, want ze zijn een symbool van kracht.
stro sandalen 2500 kg
De tweede dag gaan we naar het stadion
sumo worstel stadion in Tokyo
waar de sumo worstel wedstrijden gehouden worden. Geworsteld werd er niet, dat gebeurd in het najaar, maar we hebben wel een paar zwaargewichten zien lopen op hun houten sandalen. We gaan ook naar het Edo Tokyo museum, dat laat het oude Tokyo zien, heel interessant. Daarna gaan we naar een park maar helaas net te laat, het park sluit al om half 5, terwijl de winkels tot 10 uur open blijven. We doen dit alles met de metro. Als je het een beetje door hebt, is het niet zo ingewikkeld als het lijkt , alhoewel je goed moet blijven opletten. In de metro zit je tegenover elkaar en dan valt het heel erg op dat je geen ongepoetste schoenen ziet, alle mannen zitten netjes in pak, geen papiertje op de grond, geen grafiti, geen voeten op de bank niets van dat al, alleen slapende Japanners. Ze doen net alsof, want zo gauw ze bij hun halte zijn, zijn ze ineens weer wakker.7-) Je ziet ook kleine kinderen van hooguit een jaar of vijf, die zelfstandig met de metro naar school reizen, dat is heel normaal hier.
schoolkinderen in Tokyo
We bezoeken ook nog een winkelstraat en hier kun je je hart ophalen aan de dure winkels, alle dure merken zijn vertegenwoordigd, Op zaterdag is deze straat het leukst, dan schijnen er allerlei extravagant geklede mensen te lopen. Tokyo is een shopping paradijs voor degene die er van houden. Wat wel heel vervelend is, dat er nergens afvalbakken staan, die hebben ze allemaal verwijderd na de gifaanval zo'n 15 jaar geleden. De gifbom lag nl. in een afvalbak in de metro, dus wordt er rigoreus opgetreden en alles weggehaald. Ze hebben ook geen afvalbakken nodig zeggen ze, omdat de straten toch altijd schoon geveegd worden, de hele dag door, soms krijg ik de neiging om iets neer te gooien. Er wordt niet gerookt op straat, (mag niet) er zijn rookplekken gecreeerd en daar staat men netjes te roken, je ziet ook geen peuk liggen. Japanners zijn heel netjes. Wat kleding betreft past het ook allemaal voortreffelijk bij elkaar. Japanners hebben wel een chique uitstraling en dat willen ze ook graag. Het lijkt heel veel op het westen (maar dan anders) b.v. wat service betreft in de hotels of restaurants, die is voortreffelijk, het eten is heerlijk en ziet er geweldig uit. In Tokyo verblijven we in een hostel, heel gezellig met allemaal reizigers uit de hele wereld. We drukken de kosten een beetje door voor ons eigen eten te zorgen, heel goed te doen, je haalt in de supermarkt een heerlijke maaltijd en wamt het op in het hostel, de meeste doen dit, dus wij doen gewoon mee. Tot nu toe is het een heel makkelijk land om door te reizen, de wegen staan heel goed aangegeven, ze hebben een nummer dus makkelijk. We rijden alleen niet meer op de stoep, dat kost te veel tijd. Het is vaak te druk op de stoep dus kiezen we voor de weg, het verkeer gaat keurig om ons heen. Van Tokyo fietsen we naar Yokohama. In 1880 dwong Amerika Japan haar grenzen te openen voor de buitenwereld, zodat er handel gedreven kon worden en Yokohama was de eerste stad waar buitenlanders werden toegelaten en waar ambassades werden geopend. De stad heeft nog steeds een Chinatown met prachtige tempels,
tempel Yokohama Chinatown
tempel  binnen Yokohama Chinatown
tempel binnen Yokohama Chinatown
waarschijnlijk het enige Chinatown in heel Japan. We hebben maar vast een voorproefje genomen op China en het was heerlijk. Hierna fietsen we naar Odawara en de bevolking is hier toch wat ondeugender, want hier en daar zie je toch een peukje op straat liggen. We slapen hier in een traditionaal Japanse ryokan met maar 1 bed. Verder liggen er rietmatten, waar de andere matras op neer gelegd wordt. Het slaapt heerlijk. De hele inrichting was trouwens erg mooi.
ryokan in Odawara
Naar de volgende plaats wordt het klimmen geblazen. We vertrekken vroeg en na een half uurtje gaat het regenen. Het is hier regentijd en soms moeten de regenpakken er helaas aan te pas komen, zo ook nu. We hebben nog een half uurtje zitten schuilen maar het bleef regenen. Toen we 5 minuten met pak aan aan het fietsten waren, kon het zaakje gelukkig weer uit. Je wordt van binnen nl. net zo nat als van de regen, dat komt door het zweten, want de temperatuur blijft wel 25 graden. Gelukkig zit de zon onder een dik wolkendek, zodat we nog even kunnen wennen aan de warmte.
regenwolken onderweg
De hele ochtend was het al heuvel op heuvel af maar na de lunch kwam het echte werk, 4 kilometer klimmen met een stijgings percentage van 10%. Voor ons niet leuk meer en we hebben stukken moeten lopen. Maar eenmaal boven kwam de beloning, 14 kilometer dalen (heerlijk). De natuur is prachtig in de bergen, maar je kunt er te weinig van genieten, naar boven is het te veel afzien en zweten en naar beneden gaat het te hard. Het was een behoorlijk zware dag. De volgende dag fietsen we naar Fuji en zien we gelukkig de Fuji krater tussen de wolken door.
Mount Fuji
We hebben er een korte fietsdag van gemaakt en zijn heerlijk langs het strand gaan fietsen. S,avonds hebben we Japans gegeten, maar dat moest je zelf klaarmaken op een bakplaat die in de tafel zit. Je moet dan wel weten hoe het klaargemaakt moet worden, maar met een beetje hulp hebben we verrukkelijk gegeten. De beelden die je ziet met de oranje kapjes hebben niets met voetbal te maken, het zijn Jizo beelden en staan in tempels en langs de wegen.
Jizo beelden
Jizo is de beschermende Bosatsu van hen die lijden, vooral ziekelijke kinderen en zwangere vrouwen. Jong gestorven baby 's, ook door miskraam of abortus, worden door Jizo naar de volgende wereld gebracht. Hij wordt vaak afgebeeld met een staf in de ene en een juwelen amulet in de andere hand. Getroffen moeders en andere slachtoffers hangen de rode mutsjes en lappen om de beelden. En ja wij zien het voetbal ook, want hier houden ze ook van voetbal. We zien hier ook mensen met een hond keurig aan de riem. Helaas draven ze hier in door, veel honden hebben een dekje op
terwijl het warm is, of zitten in een honden wandelwagentje helemaal opgetut met diamanten halsbandjes e.d. Ze zien er uit of ze zo uit bad komen, wit is hier spierwit en prachtig gekamd, ik heb zelfs een teckel met oorbellen gezien je, gelooft het niet. Als de hond moet poepen, wordt er netjes een papiertje onder geschoven. Je ziet de hondenbezitters dan ook altijd met een tasje met de nodige attributen lopen.:-D

• Schoon Japan by Janine en Ceriel
  • Tokio by Dagmar
  • Gaaf!! by Ivon
  • succes by Bart en Quirine
  • en nog meeeer... by voor en tegen wint
  • Weer on route by Mirella,John en Reno
  • doe mij ook een riksja by mettina
    • doe mij maar een riksja by Ivon