Laatste verslag uit Japan

(Wednesday 21 July 2010) by fietsendeknarren
Gisteren werden we van de weg afgehaald door twee agenten, opeens hoorden ik achter me stop, stop roepen. Nu rijden we van het begin al op de route 1, dat is een weg die helemaal van Tokyo naar Osaka loopt, maar op sommige stukken mag je blijkbaar niet rijden met de fiets We werden naar een andere weg gedirigeerd. Een agent liep voorop om ons de weg te wijzen, eenmaal van de route 1 af doken de agenten onder de fiets en werden ze van alle kanten bekeken, volgens mij zochten ze de motor. Er werd nog op een papiertje getekend hoe we op de juiste weg moesten komen, ook kregen we een mooi geel bonnetje. Een bewijs van goed of slecht gedrag? Wij weten het niet, maar betalen hoefden niet, begrepen we. Ze kwamen heel streng over in vergelijking met b.v. Iran, waar we dan toch door mochten als we aangehouden werden op de snelweg. Maar voorzichtig zijn werd er dan gezegd, nou dat is hier helemaal niet aan de orde. De weg waar we uiteindelijk op moesten ging natuurlijk door de bergen dus klimmen geblazen, maar gelukkig goed te fietsen (de aangekomen kilo's vliegen er af.) Eenmaal in het hotel aangekomen deden ze erg moeilijk over de fietsen, of de wielen wel schoon genoeg waren !!!. Bij het ontbijt alleen maar rijst en soep, maar ik vind dat toch een beetje teveel, 3x per dag warm eten, dan maar geen ontbijt. Willem wel, die eet dapper rijst. Het is toch al niet zo'n goed begin van de dag want het regent, wat te doen? We vragen of we eventueel een uurtje later uit mogen checken (normaal moet je om10 uur wegwezen,) dat kan, maar ze vragen daar 1000 yen voor, we vinden dat heel onsympathiek. Het is inmiddels droog dus als de donder wegwezen, helaas blijft het niet lang droog, de hele middag fietsen we in de regen en als we om kwart voor vier als verzopen katten willen inchecken in het volgende hotel moeten we tot 4 uur wachten. De regel is niet eerder dan vier uur en een Japanner houd zich eraan, regel is regel. M.i. zijn regels er om mensen te dienen en niet om te pesten, maar ik ben dan ook geen Japanner. Toch zijn er ook hotels die zich er niet zo strak aan houden. In dit hotel zitten nog meer Japanse fietsers, maar het is moeilijk contact maken, ze spreken geen of zeer gebrekkig Engels. We zijn op weg naar Nagoya, daar blijven we 1 dag om een museum te bezoeken, een heel mooi museum trouwens en daar zit een prachtig park bij. Helaas moest ik vluchten want ik werd aangevallen door de muggen, zo,n 20 maal gebeten in mijn benen. Ik heb wel muggenmelk bij me maar dat zit in de fietstas. (daarover later meer) Nagoya heeft mooie architectuur, we bezoeken het midland square gebouw en gaan 247 meter de lucht in, zodat we de prachtige gebouwen om ons heen kunnen bewonderen plus dat we een mooie uitzicht hebben over de stad. W
mooie gebouwen in Nagoya
e gaan daar ook nog een kasteel bezoeken, maar dat valt erg tegen. Het is allemaal nieuw, omdat het in de oorlog plat gebombadeerd is door de Amerikanen, is het eigenlijk een leeg gebouw. De architectuur is mooi en de hertjes in de droge gracht ook. In Hikone moeten we noodgedwongen een dag blijven, want de regen komt met bakken uit de hemel, ook daar
paleis Hikone
bezoeken we een kasteel en ook dat valt tegen. Na een mooie lange fietstocht langs een groot meer, waar geen eind aan kwam, komen we in Kyoto aan en dat is een prachtige stad. We blijven hier vier nachten, omdat er zo veel te zien is. We zien hier tempels en een gigantisch treinstation, heel indrukwekkend door de mooie moderne architectuur en heeeele lange roltrappen, die tot tien verdiepingen hoog gaan.
loopbrug in treinstation Kyoto
treinstation in Kyoto
Het stikt hier van de world herritage gebouwen en we moeten keuzes maken, je kunt ze niet allemaal zien. Maar de tempels en shrines die we bezoeken zijn allemaal even mooi en druk.
tempel in Kyoto
Shrine in Kyoto
Kyoto is echt een toeristen stad. Je ziet hier ook de gekste zaken. Ik zag vandaag een jongen met een paar schoenen aan en dat waren vogels, heel bont gekleurd met vleugels aan de zijkant. Gisteren een witte poedel met vier rode schoentjes aan (helaas geen camera bij me.) Van de week zaten we onderweg in een hondencafe te eten en daar kwam een hele groep hondenliefhebbers met allemaal een husky aan de lijn. Elke hond had een mooie jas aan, zielig want het is hier 33 graden, maar zelfs de honden zijn hier netjes, want er was geen gevecht gegrom of wat dan ook, hoogstens een paar zachte blafjes. Voor de rest zie je hier geen dieren, geen koeien in de wei, er is geen wei, het zijn allemaal rijstvelden die je ziet. Ook geen paarden, zelfs weinig vogels en dat verbaast me wel, want er is natuur genoeg. Ook in de steden, daar zijn veel mooie tuinen,
mooie tuinen in japan
waar ze zich prima op zouden kunnen houden. We zijn zelfs naar een bamboe woud geweest. Bamboe planten van meters hoog, prachtig om te zien en heel apart.
bamboo bos
De tuinen in Japan zijn schitterend, maar dat is algemeen bekend. Het groeit op het moment prima zo in de regentijd. Wij daar in tegen hebben er nogal eens last van. We bezoeken Nara en daar is een park vol met mooie tempels. We huren een fiets, maar hebben hem haast niet kunnen gebruiken, de regen komt wederom met bakken uit de hemel. Toch gaan we het park in, dan maar lopend onder de plu. Hier staat nl het grootste houten gebouw ter wereld (zie foto van de dakconstructie, heel bijzonder.) De voorkant is 57 meter breed, de hoogte 48 meter en de diepte 50 meter.
houten gebouw in Nara
Binnenin staat een reusachtige Buddha, de grootste die ik tot nu toe gezien heb, ik geloof dat dit een van de grootste ter wereld is. Om maar een paar maten te noemen, lengte van het oor 2.54 m, lengte van het oog is 1.02 m en de hoogte van de body is haast 15 meter met daar bovenop een hoofd van 5,41 m. Gemaakt van brons en bedekt met bladgoud, vervaardigd in 752, het is verschillende keren beschadigd en gerepareerd door de eeuwen heen.
boedha
We lopen zo,n beetje de hele dag in de regen, maar het kan ons niet schelen en de Japanners ook niet, want het is hardstikke druk met toeristen en zeer de moeite waard. Gisteren toen we naar Nara fietsten stond de thermometer nog op 38 graden en waren we blij dat we in de kamer waren met de airco aan. Het hotel in Nara is heel prettig, een echte double room hebben we hier. We maken nl gebruik van een hotelketen en hebben een members card, zodat we in de weekenden korting kunnen krijgen en zelfs een keer gratis slapen. In elke stad zijn er wel een paar, maar ze zijn erg verschillend. We boeken natuurlijk altijd een double room, maar krijgen soms een single room, met tweepersoonsbed, omdat ze geen double rooms hebben. Dan wordt een single room ineens een double room, als je er met z,n tweeen in moet. Nou is een double room al niet groot, een single room heeft het formaat van een grote inloopkast. De prijs voor zo, n kast is toch altijd nog tussen de 7500 en 8500 yen, oftewel gemiddeld 70 euro. Maar hoe klein ook, alles is er en kraak helder. We hebben b.v. een badkamer van 1,5 bij 1,5 meter met bad, douche, een supersonisch toilet en wastafel. Aan alles is gedacht in de kast een broekenpers, fhone, koffiezetter, televisie, ijskast, pyama, die we ook dragen en spiegels. Veel spiegel, Japanners zijn er gek op, vooral de dames. Je ziet heel vaak meiden, die zich uitgebreid aan het opmaken zijn in de metro of restaurant. Ze hebben wel een stuk of zes, zeven attributen nodig om de ogen er mooi uit te laten zien. Het gezicht wordt wit gepoederd. Japanse vrouwen willen niet bruin zijn en lopen dus altijd met plu, een voor de zon, een voor de regen. Wij worden heel bruin of we willen of niet, factor 50 helpt niet veel. Vanuit Osaka gaan we met de supersnelle trein naar Hiroshima. De normale trein doet er haast 6 uur over, deze doet het in 1.1/5 uur. Het lijkt net een vliegtuig. We gaan naar het A-Bomb Dome,
A-Bomb-Dome Hiroshima
dat is het gebouw waarboven de eerste atoombom ontploft op 6 aug 1945. Vandaar dat dit gebouw er nog staat. Alles in een straal van 2 kilometer eromheen was verwoest. Er is een vredespark met verschillende herdenkings monumenten, een van de indrukwekkendste monumenten is de herdenkingshal voor atoombomslachtoffers. Er is een 360 graden panorama overzicht van de verwoeste stad gemaakt van 140 000 mozaik steentje en elk steentje simboliseert een dode. In het midden staat een fontein die de tijd van het bombardement aangeeft 8.15 uur, het water wordt geofferd als troost aan de slachtoffers die stierven terwijl ze om water smeekten. Hier wordt je stil van als je dit ziet, in ��n moment zoveel slachtoffers is onvoorstelbaar en gruwelijk. Bij het childrens peace monument
childrens peace monument
zijn papieren kraanvoge opgehangen. De 10 jarige Sadako, die leukemie kreeg (zoals velen), besloot 1000 papieren kraanvogels te vouwen. Ze was ervan overtuigd, dat als ze het zou halen, ze beter zou worden, dat is niet gelukt. Klasgenoten hebben de rest gevouwen en nog steeds vouwen kinderen in heel Japan kraanvogels en sturen het op naar het vredespark als teken van hun wens voor vrede. Kraanvogels vouwen is een oud Japans gebruik om een wens te laten uit komen. De volgende dag bezoeken we het heilige eiland Miyajima. Hier is een shrine, die in het water gebouwd is. Het is een van de meest gefotografeerde plekken van Japan, dat komt omdat de toegang tot de shrine, de Tori genaamd,
tori in het water
in het water staat. Bij eb kun je er naar toe lopen.
Tori op het droge
en met z, n rode kleur is het ook wel een bijzonder gezicht. Alleen wij hebben er niet zo van genoten want de regen komt werkelijk met bakken uit de hemel. De volgende dag willen we terug naar Osaka met de gewone trein, die is nl. veel goedkoper (hebben al kaartjes). Blijkt hij niet te rijden wegens de regen. Dus wordt het weer de super expres, die rijdt nog wel. Het is behoorlijk mis met het weer, wegen zijn weggespoeld, er zijn aardverschuivingen, kleine beekjes worden woeste rivieren, en het blijft maar regenen. Eenmaal terug in Osaka blijven we nog twee dagen en gaan naar een van s'werelds grootste aquariums, met vele soorten vissen, maar het mooist zijn de kwallen.
Osaka
We bezoeken ook nog de twin towers van Osaka om een mooi uitzicht over de stad te hebben. Eind van de week varen we in 2 dagen naar Shanghai. De 5 weken in Japan zijn omgevlogen. Het is een makkelijk land om door te reizen, alles is er en alles werkt perfect. Niets wordt aan het toeval overgelaten, voor alles hebben ze een oplossing bedacht. Jappaners zijn afstandelijk maar zeker niet onaardig en zeer behulpzaam. Alleen moet je ze niet naar de weg vragen, dat begrijpen ze niet, en kunnen het niet goed uitleggen. Zelfs in hun eigen stad weten ze vaak de weg niet. Er zijn ontelbare eetgelegeheden en prachtige winkelcentra's. Buiten de zeer moderne architectuur in de steden hebben de huizen in de buitenwijken weinig kleur, ook de meeste tempels zijn vrij somber vergeleken met India. Het is een zeer modern en welvarend land, maar in de omgangsvormen vaak nog heel traditioneel, en daardoor zeer respectvol naar elkaar, men buigt wat af. Ook in het verkeer, ik ken geen land wat zoveel respect voor voetgangers heeft, voetgangers wachten keurig voor rood licht terwijl er niets aankomt, men is hier zeer geduldig en relaxed. Je fietst hier vaak op de stoep en in twee richtingen, maar iedereen snelt langs elkaar heen zonder problemen. Er wordt heel veel gefietst in Japan en ze hebben allemaal dezelfde fiets met een heel laag zadel. Ik snap wel waarom het zadel zo laag is, want er zijn tientallen stoplichten, waarvoor je moet wachten en zo kun je gewoon blijven zitten met je voetjes op de grond, mocht het regenen dan is er een standaard op het stuur waar je plu inpast. De jeugd is modern en soms zeer extravagant gekleed, maar smaakvol. Het eten is heerlijk, alleen wordt er weinig fruit gegeten en is het fruit duur. We zijn door steden met de naam Kawasaki en Toyota gekomen, dat moet bij jullie ook bekend klinken. Er zijn mooie fietsroutes door de Japanse Alpen, maar de bergen hebben we zoveel mogelijk gemeden. Daardoor de kustroute gevolgd, die erg stedelijk is met hier en daar een berg. We hebben weinig problemen ondervonden, dus wordt het verhaal niet al te spannend. Alleen m'n muggemelkflacon was in m,n fietsttas opengegaan en dat heeft wel wat schade aan de tas opgeleverd. Het heeft gaatjes in m,n fiettas gevreten. Kun je nagaan wat het doet me je huid, logisch dat er geen mug in je buurt durft te komen. Maar Willem heeft het dichtgeplakt en met een plastic zak onderin moet het lukken. We gaan met de boot naar China en varen langs de eilanden van Japan het lijkt mij een mooie afsluiting van een inspirerend en indrukwekkend land.

• mooi avontuur by Vera
  • van de rijst naar de bami pangang by mettina
  • Veel plezier!! by Ivon
  • Roelie en regels by voor en tegen wint