Fietsen in China

(Thursday 12 August 2010) by fietsendeknarren
Ik wil iedereen bedanken die op onze website heeft gereageerd, naar ieder commentaar wordt uitgekeken.

Om 10.30 uur moesten we inschepen in Osaka, maar het is nog niet zo gemakkelijk om de weg te vinden naar de terminal. Die ligt op een eiland en er zijn wel tientallen bruggen, maar je mag ze met de fiets niet over, natuurlijk hebben we het gevonden. Het inschepen was een fluitje van een cent, alles is prima geregeld, we waren eigenlijk zo aan boord, alleen het gesleep met alle tassen is een gedoe. Er zat een Belgisch stel aan boord, ook op de fiets en die lieten hun tassen er gewoon opzitten alleen 1 tasje mee naar boven. We hadden een superhut met z'n tweeen, heel groot na de Japanse hotelkasten.
Het is twee dagen varen naar Shanghai, maar met nog een ander Nederlands echtpaar en de Belgen hebben we de tijd aardig door kunnen komen. De Nederlandse mensen waren 3 maanden onderweg met rugzak, de Belgen al 6 maanden. Dan glij je Shanghai binnen, het is bloedheet, de skyline is groots met al die moderne gebouwen. A
Shanghai
ls je van boord bent is het gelijk een enorm verschil met Japan. Er is veel herrie, getoeter, geschreeuw, en onbeschofte medeweggebruikers. Heb het al twee keer aan de stok gehad met een onbeschofte weggebruiker, schelden op z'n Hollands, ze begrijpen het toch niet, alhoewel je daar mee moet oppassen. Een paar maal is het gebeurd dat een Chinese Nederlander in het Nederlands tegen ons begon te praten, dat was vooral in Shanghai het geval. Deze mensen kwamen uit Groningen en bezochten de expo. Je kijk wel vreemd op als je in je eigen taal aangesproken wordt in de expobus van Shanghai. Wij hebben natuurlijk ook de expo bezocht met het Holland paviljoen.
holland paviljoen
Het blijkt dat een op de tien Chinese bezoekers het Holland paviljoen bezoekt en dat is ook makkelijk te doen. Ze heben dat slim bedacht, er zijn geen wachtrijen, je kunt zo doorlopen, het is een soort van doorloop paviljoen. Bij het Chinese paviljoen waren de wachttijden opgelopen tot 9 uur. Wij hebben alleen de buitenkant gezien en die was al prachtig. We hebben verschillende paviljoens bezocht, maar je kunt er rustig een week rondlopen zonder alles gezien te hebben, het is erg groot en vooral heel druk. We zijn natuurlijk ook naar het Shanghai museum geweest. Ze hadden ons al gewaarschuwd voor lange wachttijden, nou de rij waar wij in belandden was zeker twee uur wachten. Dus Willem ging eens vragen of er nog een andere ingang was en ja hoor met een klein rijtje ervoor, dus waren we binnen een half uur binnen. En dat allemaal omdat je zo streng gecontroleerd wordt. Het museum is zeer de moeite waard en nog gratis ook.
keramiek
S�vonds na het eten gaan we naar het dansen kijken, op straat. De Chinezen houden blijkbaar erg van dansen, elke avond werd er gedanst, zowel linedance als stijldansen, het is heel grappig om te zien, want ieder doet erg z'n best.
line dance
We zijn op een avond naar de Bund geweest, dat is een Engelse wijk. Je ziet hier en daar nog een Engels gebouw, de wijk is prachtig verlicht en het is er ongelofelijk druk. Iedereen loopt richting water om de mooie verlichte gebouwen van Shanghai te zien.
de Bunt in Shanghai
Dus schuifelen we met z,n allen richting water en weer terug. Dan moet er natuurlijk ook weer eens gefietst worden, het is altijd weer afwachten hoe het zal gaan in een volgend land. Maar Shanghai uit fietsen was niet moeilijk. We sliepen in een hostel wat eigenlijk al aan de goede weg lag. Nu gaan we over op hotels en het eerste hotel is gelijk al heel goed en veel goedkoper dan Japan (gelukkig). Japan heeft ons aardig wat duiten gekost. We zijn op weg naar Suzhou, een plaats die beroemd is om z'n prachtige tuinen, sommige meer dan 1000 jaar oud.
de mooiste tuin in Suzhou
We bezoeken er vier en ze zijn prachtig. Alleen hebben we bij eerst twee tuinen meer Chinezen gezien dan tuin. Verder gaan we naar het zijde museum, heel interessant en leuk om te zien hoe de rupsen zich tegoed doen aan de bladeren. We mochten natuurlijk ook in de fabriek kijken hoe de zijde verwerkt wordt tot b.v. dekbedden en lakens. Maar als echte Nederlanders is het kijken en niet kopen. We bezoeken het opera museum en aansluitend gaan we naar een pingtanvoorstelling.
Ping Tang voorstelling
Dat is zingend een verhaal vertellen in het Suzhou dialect, verstaan deden we niets, maar het was voor ons toch heel bijzonder om te zien. S�vonds maken we nog een boottocht, maar die valt heel erg tegen, er is niet veel te zien en alles wordt in het Chinees uitgelegd. We gaan verder richting Hangzhou, dat is drie dagen fietsen. Gelukkig kun je in China gewoon langs de weg fietsen er ligt een brede strook voor het langzame verkeer en de weg is goed te fietsen. In de volgende plaats moeten we de hele stad door om bij het hotel te komen ( we hebben gereserveerd.) De volgende dag verdwalen we in de regen en na 35 kilometer gereden te hebben zijn we weer terug in de stad waar we s'morgens begonnen. Wegen zijn heel slecht, of helemaal niet aangegeven. En vraag een Chinees niet naar de weg, want ze begrijpen er niets van en vaak weten ze de weg in hun eigen stad niet. We besluiten om eerst maar te gaan lunchen en ons dan te beraden. Nu had een hele vriendelijke Chinees, die een tijdje voor ons heeft gereden, verteld dat we bij het tiende stoplicht linksaf moesten en zowaar na enige tijd kwamen we op de goede weg. We besluiten gewoon opnieuw te gaan, en als we in het volgende hotel aankomen hebben we allebei toch een positief gevoel over deze dag. Aan het begin van de dag gaat het mis, je rijdt in de regenbuien en weet niet waar je zit, dan begin je gewoon nog een keer en dat allemaaal zonder 1 onvertogen woord, ik zie het als een test, wat kun je aan? en dan blijkt, dat als je de humor er van inziet het gewoon goed komt. De volgende dag moeten we 85 kilometer fietsen om in Hangzhou te komen. Het is bloedheet, 35 graden, als we bij de stad aankomen moeten we nog heel wat kilometers fietsen om bij het centrum te komen. Na veel problemen om het centrum te vinden hebben we nu een briefje in het chinees met de vraag welke richting is het centrum en het werkt. Hangzhou is de droombestemming voor de Chinezen. De stad van de liefde, zoals Marco Polo omschreef, "de hemel op aarde". Elke Chinees komt minstens eenmaal in zijn leven in Hangzhou en dat hebben we gemerkt, druk,druk,druk. De stad is bekend om z'n sprookjesachtige West Lake en het moet gezegd, het meer is prachtig met z,n vele bruggetjes, de kilometerslange dammen, die al duizend jaar geleden werden aangelegd, drakenboten, fraaie paviljoens en met lotus bloemen gevulde vijvers.
West Lake in Hangzhou
lotusbloem
Het grenst direct aan de stad en als je met je rug naar de stad gekeerd staat heb je niet het idee dat je in een stad met 7 miljoen inwoners bent. Je kunt om het meer heen fietsen en dan zie je vele mooie romantische plekjes, daarom worden er veel bruidsparen gefotografeerd rond het meer en dan zie je dat ook de bruidegom hier in het wit trouwt. We fietsen natuurlijk rond het meer en nemen een afslag de heuvels in naar het Lingyin complex,
rotsen bij het Lingyin klooster
tempel Lingyin klooster
een gigantisch boeddhistisch klooster waar dagelijks duizenden Chinezen volgens een strikt ritueel wierook komen offeren. Het klooster is buitengewoon mooi, helaas mag je niet overal fotograferen. We slapen in een hotel aan het Lake en wat me opvalt is dat het gebeuren erom heen wel erg westers overkomt. Op iedere straahoek een Starbucks , Kentucky Fried Chicken, hele luxe winkels en blinkende showrooms van Rolls Royce, Maserati en Ferrari. Ik vind het jammer, hier zie je niet het echte China. Er komen hier binnen vijf jaar nog 100 grote flatgebouwen bij in de stad en daar zijn ze trots op. Hangzhou is ook de stad van de thee, hier komt de beroemste en meest exclusieve thee van China vandaan. De Longjing thee wordt met de hand gedroogd, terwijl je erbij staat. Maar liefst 7 kwaliteiten worden er verkocht. Absolute top en dus het duurst is de Xi Hu variant, waarbij de leeuwenvarietiet weer superieur is. Een thee die wordt meegegeven aan westerse leiders als ze op bezoek komen. Van Hangzhou fietsen we nog een stuk naar het oosten. We willen naar het heilige eiland Putuoshan. We besluiten om vanuit de stad Ningbo het eiland te bezoeken met de boot. Fietsen kunnen we op het moment niet, er is een hittegolf en het is 40 graden in de middag. We fietsen alleen in de ochtend maar ook dan is het niet te doen, dus blijven we een paar dagen in Ningbo.
Het eiland is mooi en er staan prachtige tempels,
eiland Putuoshan
maar eigenlijk is het gewoon te heet om alles uitgebreid te bekijken. In Ningbo duiken we een winkelcentrum in, lekker koel en ik koop een soort pet met een hele brede klep, zodat ik op de vliegende non lijk (film). De zon brand de hele dag in je gezicht en dat gaat branden op den duur. We smeren wel, maar ik zweet zo erg, dat het er net zo hard weer afloopt. Als de hitte een beetje getemperd is gaan we weer op weg, maar al gauw moeten we weer een dag wachten, we gaan het wel proberen, maar de vele regenbuien, hitte en klimwerk doen ons besluiten na 10 kilometer terug te keren naar het hotel. De volgende dag is het weer beter en vertrekken we. Het wordt een dag in de bergen. We klimmen de hele dag en het vervelende is, dat mijn remblokje tegen mijn achterwiel aankomt, dat staat niet goed afgesteld. Na een aantal keren de fiets afladen en kijken wat er aan de hand is, lost Willem het probleem op. Tussen de middag zitten we langs de kant van de weg onder een boom te eten. Er is niet altijd een restaurant voorhanden, maar we hebben een prachtig uitzicht en met een lekker windje is het prima uit te houden. Gelukkig is het hier ook niet zo druk met verkeer en wordt het een prima fietsdag ondanks het vele klimmen.
zoek willem

Op het moment zitten we in Wenzhou en blijven we een dag om te wassen en boodschappen te doen. De voorraad koffie, jam e.d. moet dringend aangevuld worden. Het is nog steeds buitengewoon warm, 37 graden en we fietsen dan ook alleen maar in de ochtend, anders is het niet te doen. Van overstromingen en aardverschuivingen hebben we geen last. We zitten nog niet in dat gebied. Pas een maand later komen we er wel doorheen, maar dan is het waarschijnlijk alweer achter de rug, het noodweer. In Wenzhou gaan we op zoek naar een ansichtkaart voor een Chinese familie in Leiden. We hadden een reunie van Willems familie in hun restaurant en ze hebben voor ons briefjes in het Chinees geschreven, waar we dankbaar gebruik van maken.

• Respect by Ivon
  • Goed hoor. by HJoyce en Henk
  • Weer een mooi verhaal by Ingrid
  • Fantastisch!!! by Karin
  • babi pangang met kloepoek by mettina