Einde eerste routeboekje

(Saturday 11 May 2013) by fietsendeknarren
Ik rij inmiddels al geruime tijd zonder lekke banden; misschien gaat het toch nog lukken deze reis.:-)
Wat de heuvels betreft is het heel andere koek; ik blijf het ontzettend zwaar vinden.:-(
Je moet 3 kilometer omhoog met een stijgingspercentage van 7 %; ga er maar aan staan. (fietsen)
Dan hebben we nog het nodige gewicht van de kampeerspullen bij ons, terwijl we nog niet 1 keer gekampeerd hebben; te koud.
Vandaag is het voor het eerst lekker weer en kan de onderkant van de broek eraf.
Bij het klimmen moet de jas uit, want dan ben ik drijfnat van het zweet, maar als je aan het dalen bent wordt het te koud en moet hij weer aan.>:-(
En dat dan zo'n twintig keer op een dag.

We hebben soms problemen om een slaapplaats te vinden, veel hotels zijn nog gewoon dicht. Gisteren b.v. hebben we het in twee stadjes
geprobeerd en steeds was het enige hotel van het stadje gesloten.
Op naar het volgende stadje en daar hetzelfde verhaal, gelukkig was er ook een B&B, maar die was vol.
Willem zegt tegen de eigenaresse, mijn vrouw is erg moe; (moe!! kapot zal je bedoelen) de vrouw maakte er geen probleem van en ging haar eigen slaapkamer in orde maken voor ons.
We hebben er prima geslapen; wij dachten dat overkomt ons niet meer en hebben de volgende dag een B&B gereserveerd; het was een afschuwelijk muf ruikend hok.8-O
.Een oude boederij en wij sliepen in een van de stallen er was geen raam en alles heel vochtig.
Heel de nacht de kachel laten branden om het een beetje aangenaam te hebben.
We moesten er helaas ook eten; zoals verwacht, stelde dat niet veel voor; wel hebben we wel heel gezellig met een Belg zitten kletsen, die hetzelfde eindoel heeft als wij.
Ik heb wel in de gaten, dat ze allemaal sneller gaan dan wij, ik moet nog maar zien of ze het halen.
Je hebt van die snelle vogels die 160 kilometer per dag fietsen, helemaal in flitsend fietsoutfit, gestroomlijnde broekjes en strakke shirts, Rabobank shirts zie je vooral veel.
Morgen fietsen we niet ver; we moeten weer zo 3 kilometer klimmen en komen dan in een stadje; ik hoop dat er een wasserette is, want mijn kleren beginnen te ruiken.8-O
Ik ben al een paar dagen niet lekker, last van mijn maag; erg vervelend; na de was de hele dag lekker niksen. Het vervelende is, dat ik niet zo goed kan eten.:-(
Maar slecht eten en fietsen in Frankrijk dat gaat niet samen. Dus toch maar iets naar binnen proppen.

In Chartres zitten we in een hotel naast de kathedraal, het is volgens mij een oud klooster geweest.
De kamertjes zijn denk ik van de nonnetjes geweest; het raam zat zo hoog dat je niet naar buiten kon kijken. (wel naar de hemel!)
Zo waren de nonnetjes natuurlijk volkomen afgesloten van de geneugten buiten.
Ik word er altijd een beetje depri van als je niet naar buiten kunt kijken, het lijkt mij te veel op een cel.
We hadden de laatste kamer gelukkig, want het was een feestdag en alles zat vol.
In het hotel zat een grote groep kwetterende Nederlandse dames.
Ondanks de cel hebben we de kamer wel genomen, want de klim naar boven was nogal hevig.
We hebben 's middags de kathedraal bezocht en een stempel in onze kaart gehaald. 's Avonds was er een prachtige lichtshow op de voorkant van de kathedraal.:-D
Dat was zeer de moeite waard, heel bijzonder. Chartres is een aardige stad met een leuk centrum.
Helaas is op een terrasje zitten er nog steeds niet bij, het is verdomme hardstikke koud en het waait flink.( tegenwind) Daardoor vriezen je oren eraf, heb ik het gevoel.
We fietsen nog steeds door het noorden, dus dat betekent grote vlakten met vooral gele bloemen, van de lijnzaadplant; ik kan geen gele bloem meer zien.
Het lijkt of er geen eind aan deze wegen komt, de stadjes zijn uitgestorven, zo stil en verlaten.
Blijkt er toch iemand te wonen, dan wordt je wel heel vriendelijk begroet.
Als je op je kaartje staat te kijken voor de route, wijzen ze onmiddellijk de goede richting aan.
Iedereen begrijpt wat we aan het doen zijn; velen zijn ons immers voor gegaan en iedere dag zien we nieuwe pelgrims.
Vandaag een moeilijke dag, veel klimmen en omdat we door de vlakte rijden staat er veel wind en nog een buitje onderweg.
Het was wederom moeilijk een slaapplaats te vinden, de eerste 3 B&B's zaten vol, maar bij de vierde was het raak en binnen ons budget.
We hebben nog niet eerder zo'n mooie kamer gehad, heel luxe met een geweldige badkamer; gelijk het bad ingedoken; er was een zwembad maar daar is geen puf meer voor.
Het eerste routeboekje hebben we uitgefietst en ik moet zeggen het is me niet mee gevallen, vooral wat het weer betreft.
Morgen gaan we tours bezoeken en beginnen we aan boekje 2.
:-)

• Valt niet mee by Norma van der Kleyn
  • het weer by Ilona
  • het is net als leven.... by voor en tegen wint